torsdag 16 juli 2015

Prokrastinering - ett symptom för vår tid?

Prokrastinering är på tapeten ganska ofta nu tiden. Jag trodde i min enfald att jag tillhörde en liten skara, men det visar sig att vi är ganska många. Förra året, eller om det var året innan, köpte jag boken Dansa på deadline - Uppskjutandets psykologi av Alexander Rozental & Lina Wennersten. Jag har redan hunnit till kapitel 2, sidan 41! Det beror nu inte bara på att jag skjutit upp läsandet, utan på att jag läser massor av annat också, plus bloggar om böcker och annat roligt i livet på The Content Reader

Vad jag vill säga med dessa inledningsrader är att jag har nu tagit tag i ett par saker som jag tänkt göra länge! Det känns underbart när man väl gjort dem, så man kan ju undra varför det tagit så lång tid. Jag vet varför en av grejorna inte blivit gjord och ordet är SYMASKIN! För mig är det ordet synonymt med prokrastinering. Jag blir lätt svettig, får ångest, vet att så fort jag sätter mig och börjar sy så blir det fel. Det är alltså inte läge att  använda den varje dag. Detta trots att jag gillar maskiner i övrigt. När man tar sådant avstånd från något så gäller det att ha fantasi nog att lösa problemet utan att sy. Det är just vad jag gjort.


Orsaken var att jag hade en fransk middag hemma (utmaningen Paris in July, 2015) där man ska blogga om Paris eller något fransk. Förutom att läsa ett par böcker som utspelar sig i Paris så har jag lovat att göra en fransk middag (blog här), titta på en fransk film och lyssna på fransk musik. Nåja, tillbaka till orsaken. Det var jättevarmt för en gångs skull, så det verkade som om vi kunde sitta ute. Jag ville inte att gästerna skulle se min bänk utan förhänge (se tidigare poster här och här) så, istället för att sy om mitt gråa, ganska eleganta duschförhänge, så hängde jag det helt sonika över stången, som Hannes, min son, satte upp redan förra året. Det blev ju jättebra och inte behövde jag sy! Lyckan var fullständig. Dessutom kan jag ju använda draperiet igen om andan faller på.


För ett tag sedan hittade jag en fruktlåda bland veden som jag tänkte jag skulle göra något åt. Har tidigare målat clementinelådor som jag använder till att organisera mina scrapbook-attiraljer i. Den här var lite större och jag tänkte jag kunde använda den till att lägga sittunderlagen till våra trädgårdsstolar i. Har precis köpt nya platta som är jättebra, så jag kunde slänga bort de gamla, smutsiga (som inte går att få rena) kuddarna jag hade.


Den gamla fruktlådan!

Efter ett lager färg...
Jag började med att måla, men träet är så dåligt och torrt att det liknande ingenting. Kom på att jag hade ett snyggt tyg som tidigare använts till väggen i Hannes rum. Bättre att klä lådan, det ser säkert snyggare ut också.

Snyggt tyg, tycker jag
Häromdagen gav jag mig på detta projekt och tänkte att det gör jag i ett nafs! Ha! Det var inte så lätt att klä en fyrkantig låda och jag höll säkert på i ett par timmar. Jag beväpnade mig med andra ord med MYCKET TÅLAMOD! Det lönade sig, även om jag fick skarva lite på slutet, men det ser förhoppningsvis bara jag själv.


Den passade bra till sittunderlagen!


Dessutom blev vår hatthylla mycket trevligare!

Före...

Efter...
Kanske ni kan förstå hur underbart det känns att ha fått detta gjort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar