söndag 16 augusti 2015

Att organisera sin tillvaro med Filofax

Sedan mitten av åttio-talet har jag haft en Filofax. I många år kunde jag knappt klara mig utan den ens en timme! Sedan har det gått lite fram och tillbaka under åren. Köpte mig en ny för några år sedan och den följer med på resor och används när jag vill hålla ordning på mig själv!

Kreativa mig
Min pocket Filofax
För ett par veckor sedan, kunde jag inte göra så mycket, då jag hade en olycka med cykeln. Låg i TV-soffan och läste och tittade på youtube. Döm om min förvåning när jag hittade en massa videor om hur man organiserar och 'scrapbookar' sin Filofax. Helt underbart och jag blev helsåld. Vilket betydde att jag började dekorera min egen Filofax, inköpte en speciellt, litet block som jag dekorerade och använder som resedagbok, samt en lite större, A5, Filofax som ska innehålla allt som har med mitt bloggande och annat kreativt skapande att göra.

Kreativa mig
Min nya filofax med diverse stickers och washi tape att dekorera med
Kreativa mig
Agenda för 2016 + washi tape att dekorera med

Kreativa mig
Jag gjorde nya 'delare' för olika filer
Det gäller dock att hitta sin egen planering, då vi inte alla hittar rätt i alla andras planering. Man får prova sig fram och se vad som funkar för var och en. Det är i alla fall roligt att se att det finns så många olika sorts dagböcker idag. Vad som är extra roligt och fantastiskt är att det är så många unga människor som planerar sin skola, arbete och dagar.

En annan typ av Journaling är 'Bullet journaling' som uppfanns av Ryder Carroll. Kolla gärna in hans hemsida  http://bulletjournal.com/, eller gå till youtube och sök på 'bulletjournaling'. Det är ett annat bra system att hålla koll på både sin agenda, projekt, familjer och annat som behövs för att komma ihåg allting.


Kreativa mig
Stickers kan också vara bra att använda!
Använder du någon typ av Filofax för att hålla ordning på din stressade vardag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar